onsdag 23. februar 2011

Første dag i praksis på sykehjem

Morgenen var ekstremt hektisk. Jeg sto opp tidlig, kjørte ungene i barnehagen i byen og så bar det rett tilbake til Ankenes der jeg skal ha min praksis på Ankenes Bo og Servicesenter de neste 8 ukene. Jeg var såpass stresset for at jeg ville nå tidsnok på jobb at jeg klarte faktisk å kjøre langt forbi innkjørselen. Etter en kjapp U-sving var jeg på rett vei, parkerte utenfor, fikk skiftet til arbeidsklær i hui og hast og så bar det rett opp på avdelingen der jeg skal være. Jeg ble veldig godt tatt imot av min kontaksykepleier og fikk være med på mye spennende. Jeg har fått gitt vann gjennom sonde, målt blodtrykk, gått gjennom pasienthistorier, vært med på stell og dusj av pasient. Jeg har til og med rullet hår for første gang! Jeg fikk også se fotstell av en pasient med Diabetes II, med tydelig dårlig sirkulasjon, ødem og smerter. Dagen gikk utrolig bra og jeg trives veldig godt allerede. Er så spennende å få gå ut i praksis som sykepleier. Føler at vi får masse utfordringer og jeg synes det er så annerledes enn det var da jeg jobbet som assistent, som jeg gjorde før jeg bestemte meg for å bli sykepleier. Det har vel noe å gjøre med at jeg har lært utrolig mye nytt dette skoleåret og det settes høyere krav til meg nå når jeg er sykepleierstudent. Jeg får gjøre så mye mer enn jeg fikk gjøre som assistent. Og så har jeg en kontaktsykepleier som er utrolig flink til å ta meg med på nye, spennende og utfordrende ting. Jeg gleder meg til fortsettelsen! Og til å skrive pleieplan for en valgfri pasient. Det blir gøy å sette teorien ut i praksis å få bruke det vi har lært til nå. Har etter mye pusling fått skrevet meg en turnus som er sånn passelig grei. Er jo så vanskelig med ettermiddagsvakter når jeg er avhengig av barnevakt. Men det ordner seg nok. Ønsk meg lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar